Tijd voor verandering.

Deze website wordt niet ondersteund door Internet Explorer. Als u deze website verder wilt bekijken kan u best upgraden naar een betere browser. Hieronder vindt u alvast enkele suggesties.
Door op "Alle cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de sitenavigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.
Vissers
Vissers in oranje broeken naast hun schepen (rechts) in de haven.

Fishing
For
litter

Probleem

De plastic massaproductie blijft pijlsnel stijgen en maar liefst 10 procent eindigt uiteindelijk in zee. 8 miljard plastic tasjes bevuilen onze oceanen. Er raken steeds meer schrijnende cijfers bekend en de catastrofale gevolgen blijken vernietigend voor mens en het mariene milieu.

Alleen al in de Noordzee drijven 150 miljoen plastic tasjes en ander afval . Jaarlijks komt er in onze kleine zee 20.000 ton afval bij. De zee opruimen is onmogelijk, maar 80 procent van het strandafval spoelt aan op onze stranden.

Oplossing

Reeds geruime tijd werken heel wat Belgische vissers actief mee aan het Fishing for Litter-project. Het afval dat ze bij het vissen toevallig bovenhalen, verzamelen ze in grote afvalzakken, zogenaamde Big Bags. Eenmaal aan land, levert de bemanning de Big Bags in en wordt het marien zwerfvuil verder verwerkt en gerecycleerd.

De vissers achter de Northsea­chefs

Onze Belgische vissersvloot bestaat vandaag nog uit 68 commerciële vaartuigen. 32 daarvan zitten in het grote vlootsegment en 36 vaartuigen zitten in het kleine vlootsegment, waaronder de kustvissers. Een Belgisch vaartuig is gemiddeld 33 jaar oud. De laatste jaren zijn er 8 nieuwe vaartuigen op zee gegaan, wat bewijst dat de sector volop investeert in aanpassingen aan motoren en vistuig om zo nog duurzamer te kunnen vissen.

"Als vissers zien we dat er onder impuls van NorthSeaChefs steeds meer vraag is naar minder bekende vissoorten" - Benoit Beernaert